چرا که امروز، من قصد دارم نماهای چهره و زوایای دوربین را برای شما بررسی کنم. من در مورد چگونگی استفاده از این دو مفهوم صحبت خواهم کرد، همچنین به شما خواهم گفت چگونه چهرهی سوژهی خود را تنظیم کنید تا تصاویر زیباتری داشته باشید.
بیایید شروع کنیم !
نماهای چهره در عکاسی چیست ؟
به بیان ساده، نماهای چهره بخشی یا زاویهای از صورت سوژهی شما است که به سمت دوربین نشان داده میشود. نحوهی چرخش یا زاویه دادن چهرهی سوژه نسبت به لنز را نیز نمای چهره مینامند.
زاویهی دوربین شما جایی است که دوربین خود را نسبت به سوژه قرار میدهید، یعنی از نظر ارتفاع، فاصله و زاویهی آن نسبت به چهرهی سوژه.
خیلی ساده به نظر میرسد، درست است ؟ تقریبا هم همینطور است، اما تفاوتهای اندک در نماهای چهره یا زاویهی دوربین میتواند نتایج نامطلوبی ایجاد کند. من کمی بیشتر در مورد آن برای شما توضیح خواهم داد، پس همراه من بمانید !
نماهای چهره در عکاسی
ابتدا، بیایید چهار نمای اصلی صورت را که در عکاسی پرتره استفاده میشود، بررسی کنیم.
- نمای کامل : جایی که بینی سوژهی شما مستقیماً به سمت لنز است. در واقع میتوانید تقارن را کاملا دیده و همه چیز را در دو طرف صورت به صورت مساوی داشته باشید.
- نمای ۳/۴ : در حالی که سوژهی شما صورت خود را کمی به یک جهت میچرخاند، میتوانید بخشی از گوش او را دیده و بخش مخالف صورت را در میزان کمتری خواهید دید :
- نمای ۲/۳ : جایی که سوژه سر خود را میچرخاند تا جایی که خط بینی تقریباً با گونهی سمت مقابل تماس داشته باشد. مراقب باشید خط بینی نباید از خط گونه رد شود، چرا که شکستن این خط ظاهر خوبی در عکاسی ندارد. این یک قانون نیست، اما به نظر میرسد کاملا منطقی باشد.
توجه : گوشوارههای سوژه را در تصویر بالا بررسی کنید؛ گوشواره درست زیر خط فک معلوم شده و این یعنی از سمت راست صورت آن را قطع نکرده است. اگر سوژه را کمی بیشتر بچرخانید به نظر میرسد که از صورتش بیرون آمده و شاید کمی غیر طبیعی شود. بنابراین مجبور شدم برای عکاسی از این سوژه زاویه را کمی دست کاری کنم، شما هم لازم است موقع تغییر زاویه به این نکات توجه لازم را داشته باشید.
- پروفایل ( نیم رخ ) : در این حالت صورت سوژه تقریبا تا ۹۰ درجه از روبرو چرخانده شده است، به طوری که بینی کاملا به سمت طرفین معطوف شده است و نیم رخ را مشاهده میکنیم. در یک نمای واقعی نیم رخ، تنها باید یک سمت صورت را ببینیم، به همراه تنها یک چشم، در واقع نباید چشم دوم در تصویر معلوم باشد.
توجه : یکبار دیگر مراقب مواردی مانند گوشواره و موهای آویزان به زیر چانه باشید که میتواند کمی عجیب به نظر برسد. من معمولاً موها را به عقب برس میزنم و اگر گوشواره درست به نظر نمیرسد یا به نظر میرسد به شکلی غیر طبیعی آویزان است، آن را در زیر چانه یا گردن قرار میدهم.
منبع: عکاسان حرفه ای